Bedrijfstakanalyse

Potentiële toetreders

De detailhandel in consumentenelektronica is makkelijk te betreden. Over het algemeen is er niet een grote investering nodig om toe te treden in deze bedrijfstak. De concurrentie is hevig en verschillende bedrijven, zoals Philips, heeft een groot marktaandeel in deze bedrijfstak. De grootste kostenpost in deze branche zijn de personeelskosten. Door efficiënt en effectief te werken kunnen deze kosten dus zoveel mogelijk worden beperkt. Toetreding in deze branche is dus relatief gemakkelijk.

Relativerend naar ons bedrijf, is ons product gloednieuw. Niemand heeft dit product nog uitgevonden. Met een octrooi hebben wij het alleenrecht op dit product en zijn wij veiliggesteld van eventuele namaak http://detailhandel.info/index.cfm/branches/consumentenelectronica/electronicawinkels/

 

Kracht van substituten

Het substituut van de programmeerbare spiegel zijn de kledingwinkels en kappers. De klant heeft bij deze winkels verschillende keuzes en kan dit passen. Vroeger was het nog normaal om een kledingwinkel te passen en kleding te kopen, maar steeds vaker wordt er via een webshop kleding besteld. Omdat wij graag op deze kans in willen spelen, willen wij de programmeerbare spiegel op de markt brengen. In 2015 kocht 71 procent van de Nederlanders online. Uit deze gegevens is dus te zien dat de substituten veel minder kracht hebben dan vroeger. Daarnaast kent online winkelen nog een aantal voordelen. Ten eerste is er veel gemak tijdens online winkelen. De klant kan namelijk in de zoekbalk het betreffende product opzoeken en in haar winkelmand doen. Met ons product kan de klant het product ook virtueel passen. Ten tweede bespaart het veel tijd. Normaal moet een klant de stad in om te gaan ‘shoppen’ en dit kost erg veel tijd. Het online winkelen heeft ook een nadeel. De klant kan namelijk niet het desbetreffende product passen, wat gelijk voortvloeit in de kans waar SmartMirror op in wil spelen.

 

Leverancierskracht

Veel bedrijven in de branche winkels in consumentenelektronica produceren haar producten zelf. De leveranciers hebben zij dus alleen nodig voor grondstoffen om daar de producten van te maken. De meeste bedrijven van deze branche zijn dus al volledig geïntegreerd in de hele keten. Aangezien SmartMirror de productie van haar product wil uitbesteden, zijn de leveranciers van SmartMirror heel anders dan de meeste bedrijven in deze branche. Er zijn veel leveranciers die, aan de hand van een contact, producten willen produceren. De dreiging van SmartMirror is dus dat zij te laat leveren of bijvoorbeeld het design doorspelen aan een van SmartMirror haar concurrenten. Om hier op in te spelen zijn licenties en contracten nodig, waar duidelijke afspraken in staan.

 

Afnemerskracht

De afnemers in deze branche zijn consumenten. Deze consumenten zijn voornamelijk particulieren. In de detailhandel hebben de afnemers heel veel kracht. Als zij namelijk de producten niet kopen, heeft een bedrijf geen omzet en kan zij niet blijven bestaan. Aangezien de producten die in deze branche verkocht worden een ‘luxe’ artikel zijn, zijn deze producten niet noodzakelijk bij de klant. De potentiële klant van SmartMirror kan elke particulier in Nederland zijn. Omdat SmartMirror een nieuw product lanceert, zal zij wel veel reclame moeten maken bij de afnemers.

Een ander punt wat in deze branche heel belangrijk is, is de kwaliteit en service die andere bedrijven bieden. Klanten zijn gewend dat zij, bij onvrede, garantie op het product hebben en dus hun geld of een nieuw product krijgen. SmartMirror moet dus blijven voldoen aan de kwaliteit die de klant eist.

Service staat bij elk bedrijf hoog in het vaandel. Ieder bedrijf wil de beste service aan de afnemer geven, zodat zij vaker zaken bij het bedrijf willen doen. Service is dus heel belangrijk en ook een bedreiging voor SmartMirror.

 

Concurrentiekracht van spelers op de markt onderling

Bovenstaande punten zijn punten die de concurrentiekracht in deze branche bepalen. Aangezien SmartMirror met een nieuw product komt en dus een octrooi wil krijgen, zal er weinig concurrentie zijn. Het product moet aanslaan en daarom moet er een goede en effectieve marketing zijn. De concurrenten in deze branche zijn vooral hele grote bedrijven, denk bijvoorbeeld aan Philips of Bosch.

Binnen deze branche is er een hoge graad van productdifferentiatie, aangezien er veel consumentenelektronica in de markt is. Hierdoor neemt de concurrentiekracht binnen deze branche af. Binnen een productsoort, bijvoorbeeld vaatwassers, is de concurrentie wel hevig. Er zijn namelijk verschillende grote bedrijven die vaatwassers produceren en verkopen.

De kosten van de branche “Winkels in consumentenelektronica” zijn als volgt: