Trends & Ontwikkelingen

Hieronder staan de trends en ontwikkelingen van de bedrijfstak waar SmartMirror zichzelf in classificeert: "de detailhandel in consumentenelektronica". De informatie waar deze trends en ontwikkelingen vandaan worden gehaald staan onderaan de webpagina vermeld door middel van een hyperlink.

 

 De retailsector bevindt zich in een fundamentele transitie door veranderingen in het consumentengedrag, demografie, concurrentie en technologie. Hierdoor zal het online aandeel in de Retail nog fors groeien, en dit heeft gevolgen voor fysieke winkels en winkelgebieden. Er  is veel vernieuwing in de sector, die nu vaak uit het buitenland komt. Dit gaat in hoog tempo door. De Nederlandse retailsector staat steeds verder onder druk door toenemende concurrentie in combinatie met technologische ontwikkelingen. Om hierin mee te komen moeten bedrijven hun strategische opties heroverwegen. 

De concurrentie neemt toe door toetreding van nieuwe spelers. Meer spelers vechten om de gunst van de consument, wat kan leiden tot lagere marges en verdienmodellen die in een steeds hoger tempo veranderen. Consumenten hechten steeds meer waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Van de retailer wordt eerlijkheid, openheid en een bewuste omgang met het milieu verwacht. Aanpassingsvermogen in de Retail is cruciaal. Veel bestaande spelers hebben een achterstand op nieuwe spelers die kunnen starten met een beperkt aantal winkels in grote steden. Ook is er een steeds snellere ontwikkeling van non-storekanalen die gemak bieden vanuit online shopping, mobiele apparaten en sociale media. Gemak is de hoofdreden dat dit gebeurd. Daarom is het belangrijk dat retailers een online strategie hebben.

De klant wordt steeds kritischer, heeft minder tijd en meer keuze, en kan 'altijd' shoppen. Social media hebben grote invloed op de keuze van de consument en de retailer moet altijd openstaan voor feedback. De consument is mondiger en machtiger dan ooit. Verder is er een toenemende wens naar gemak, belevenis en personalisatie.

 

Daarnaast geeft Rabobank nog een aantal trends en kansen en bedreigingen van de elektronische detailhandel.

 

Trends

- Internet en entertainmentindustrie groeien steeds meer naar elkaar toe.

- De verkoop via het internet/e-tailing stijgt.

- Schaalvergroting en toetreding van nieuwe grootschalige aanbieders.

- Groei behoefte voor design.

 

Kansen en bedreigingen

- Onderscheidend vermogen is een vereiste.

- Prijsconcurrentie van grote internationale ketens.

- De markt voor online verkopen blijft stevig doorgroeien ook via het buitenland.

- Door het toenemend gebruik van internet wordt de markt transparanter en de prijsdruk heviger. Tergelijkertijd neemt de complexiteit van producten toe. Daarmee ook de behoefte aan advies en service dus gekwalificeerd personeel.

- De consument vraagt om beleving, entertainment en 'groen' passend bij zijn lifestyle.

- Veel innovaties, kortere levensduur van producten. Toename technologie

- Samenwerking biedt kansen.

 

Voor verdere kansen en bedreigingen in de elektronische sector kan er gekeken worden naar het tabblad Analyses. Hier staat ook hoe SmartMirror hierop zal gaan inspelen.Analyses

 

https://www.rabobank.nl/images/dh_non-food_elektrotechnisch_okt2010_2936090.pdf

https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/detail-en-groothandel/detailhandel-non-food/