Strategisch niveau

Strategische informatie is bestemd voor het topmanagement. Het is vooral externe informatie en op de lange termijn gericht.  Men bepaald op strategisch niveau de strategie, de doelen en het beleid van de onderneming. De wegen worden aangegeven waarlangs de doelen worden bereikt.  Het management wil graag informatie hebben over de haalbaarheid van de doelstellingen en het beleid en achteraf in hoeverre het beoogde gerealiseerd is. Het gaat om de toekomst en om de richting van de organisatie. Waar gaan we heen? 

 

Om te kijken of de doelstellingen en het beleid van SmartMirror haalbaar zijn is onderzoek nodig. De markt moet dus onderzocht worden. Voorbeelden van vragen waarop een antwoord nodig is zijn: Zijn er genoeg klanten? Hebben die klanten genoeg koopkracht? Naast dus informatie over de markt en dus marktonderzoek wil het management van SmartMirror ook informatie hebben over de technologische ontwikkelingen in de branche. Ten eerste moet het mogelijk zijn om de spiegel te produceren en moet de spiegel na behoren werken. Daarnaast is productinnovatie is erg belangrijk in deze branche en om de juiste strategie te bepalen moet men dus weten hoe de omgeving van SmartMirror zicht ontwikkeld.  

 

Om aan deze informatie te komen moeten gegevens worden verzameld. De gegevens over de te verwachte klanten, de koopkracht en dergelijke worden verzameld door afdeling Marketing en worden geanalyseerd. Er wordt dus marktonderzoek verricht waarover verslag wordt gedaan aan het management via een presentatie en een verslag. Door de afdeling R&D worden gegevens verzamelt over de nieuwste technologieën die betrekking hebben op ons product. Dit wordt gedaan door goed te kijken naar de (mogelijke) concurrenten op de markt, nieuwe uitvindingen, zelf onderzoek uit te voeren voor productinnovatie en samenwerking met partners. Ook afdeling R&D zal om het kwartaal een presentatie moeten geven over de gevonden resultaten en een rapport inleveren.  

 

Om te weten te komen of de doelstellingen zijn behaald moet men informatie hebben. Kort gezegd is de doelstelling van SmartMirror om de klant tijdsbesparing, gemak en kwaliteit te leveren door onze spiegels te verkopen.  Er moet dus informatie worden verzameld of het product en de kwaliteit, tijdsbesparing en gemak voldoet aan de wensen van de klant. Dit kan gedaan worden door marktonderzoek door de Afdeling Marketing en door het aantal klachten over het product en zijn werking te analyseren die geregistreerd zijn door de administratie in KLANTEN. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb