Tactisch niveau

Tactische informatie is bestemd voor het middenmanagement. Het gaat om samengevatte, interne informatie. Het tactische besturingsniveau houdt zich bezig met de activiteiten die het mogelijk maken voor het operationele besturingsniveau om taken uit te voeren. Een van de mogelijke activiteiten is het aantrekken en het toewijzen van middelen. Het gaat over de vraag of men nog op koers ligt.  

Het tactisch niveau van SmartMirror moet dus over informatie beschikking om een planning te maken om op die manier de middelen te verdelen over verschillende afdelingen. Er moet dus een verkoopbegroting komen die wordt samengesteld door afdeling Verkoop en Marketing door o.a. de gegevens uit marktonderzoeken te gebruiken. Er moet een Inkoopbegroting worden gemaakt door afdeling inkoop waarbij rekening moet gehouden worden met de ruimte in het magazijn. Dit wordt gedaan door offertes aan te vragen aan producenten in China en die met elkaar te vergelijken. Daarnaast is informatie nodig om te kijken of alles wel via de planning verloopt. Hiervoor worden o.a. de KPI’s gebruikt van de KSF. Dus de werkelijke kosten, de omzet, het aantal verkooporders, naamsbekendheid, aantal klachten, doorlooptijd, herhaalaankopen en verzuim. 

 

Om de naamsbekendheid na kunnen interne gegevens worden gebruikt om bovenstaande kpi’s te meten en om te kijken of alles volgens planning verloopt.  Het aantal verkooporders zijn te vinden in het ERP-systeem in de dataverzameling VERKOOPORDERS. Ook is per verkooporder het totaal bedrag is het systeem te vinden waardoor de totale omzet ook zichtbaar wordt. Het aantal klachten wordt geregistreerd in het klantenbestand waardoor ook die gegevens vindbaar zijn. Tevens worden de werkelijke kosten inzichtelijk gemaakt doordat elk kwartaal een winst en verlies rekening wordt gemaakt door de administratie. De facturen die ons bedrijf heeft gekregen worden gebruikt voor het berekenen van de kosten. Verder worden ook de loonlijsten van de medewerkers uit de gegevensverzameling MEDEWERKERS gebruikt. Herhaalaankopen kunnen in het systeem terug worden gevonden doordat een klant meer dan een order heeft geplaatst wat kan worden terug gevonden in de gegevensverzameling KLANTEN. Het verzuim van medewerkers kan worden gevonden in de gegevensverzameling MEDEWERKERS waar door de administratie het verzuim, naast de gewerkte uren van medewerkers wordt geregisterd. De doorlooptijd kan worden berekend door het tijdstip wanneer een verkooporder geplaatst is te vergelijken met wanneer de order aan PostNL wordt meegegeven. Het tijdstip van het plaatsen van de order en het afgeven van de order aan PostNL kan worden gevonden in het verkooporderbestand omdat de status van de order wordt gewijzigd. De naamsbekendheid volgt marktonderzoek door afdeling Marketing. 

 

Nadat deze gegevens zijn verzameld en in een rapport aan het management zijn gepresenteerd wordt gekeken hoe de kpi’s zicht ontwikkeld hebben volgens de planning en de doelstellingen waarna analyse wordt gedaan om eventuele verschillen te verklaren.