Activiteitenbeschrijving marketing

Inzicht krijgen in de markt en behoeften van de klant 

SmartMirror moet op zoek gaan naar het bieden van een oplossing voor een bepaalde behoefte. De waarde van een product voor een klant is de mate waarin een product voldoet aan de behoeften van de klant. Het is bij deze stap de bedoeling dat SmartMirror voldoet aan de behoeften van de klant en zijn verwachtingen te voldoen. Om de kwaliteit van de producten en marktetingprocessen te verhogen wordt gebruik gemaakt van de Total Quality Management-programma’s. 

 

Het formuleren van een klantgerichte marketingstrategie 

In deze stap maakt SmartMirror een klantgerichte marketingstrategie. Om deze op te stellen moet SmartMirror een doelgroep kiezen waar zij rendabele relaties mee kunnen opbouwen. SmartMirror gaat dit doen om de markt te verdelen in marktsegmenten en vervolgens te kiezen welke segmenten wij willen bedienen. Vervolgens kiest SmartMirror een waarde propositie. 

 

Het marketingplan en -programma opstellen 

Het opstellen van een marketingplan voor SmartMirror bestaat uit twee belangrijke elementen: 

1. De marketingstrategie bepalen. 

2. Het opstellen van de marketingmix: prijs, product, plaats en promotie. 

 

Klantenrelaties opbouwen 

In deze stap maakt SmartMirror gebruik van klantrelatiemanagement. Hierbij worden de klantrelaties opgebouwd en onderhouden. SmartMirror gaat dit doen aan de hand van klanttevredenheidsonderzoeken en het continue creëren van waarde voor de klant. Om deze waarde te creëren en te behouden heeft SmartMirror een goede service en kwaliteit nodig. De producten die worden ingekocht worden dus goed gecontroleerd op de vereiste kwaliteit. Het controleren van de kwaliteit valt in het inkoopproces en het kwaliteitszorgproces.  

 

Waarde halen uit de klant 

SmartMirror wil haar product aan de klant brengen door bovenstaande stappen. Daarnaast biedt de klant ook waarde voor SmartMirror zelf. Dit wil SmartMirror doen aan de hand van het opbouwen van customer equity. Dit is de som van de klantwaarde van alle klanten van het bedrijf. Hoe loyaler de rendabele klanten zijn, hoe hoger de customer equity. SmartMirror moet er dus voor zorgen om passende relaties op te bouwen met de juiste klanten. Het uitgangspunt van dit proces is dus zo veel mogelijk waarde te creëren aan de klanten zodat SmartMirror duurzame relaties kan opbouwen wat de rendabiliteit van de onderneming ten goede zal komen. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb