Activiteitenbeschrijving verkoop

Samenstellen assortiment 

Op onze website staat welke spiegels we verkopen en tegen welke prijs. Afdeling marketing is hiervoor verantwoordelijk samen met afdeling inkoop. Gegevens worden vastgelegd in een artikelbestand. Alleen bevoegde personen mogen prijswijzigingen doorvoeren. 

 

Computer opstarten 

De computers worden opgestart om de werkzaamheden uit te voeren, waaronder het kijken of er verkooporders zijn binnen gekomen en te controleren of er is betaalt.  

 

Klant selecteert producten 

Een klant bekijkt ons aanbod op de website en voegt de spiegels die hij of zij wil kopen toe aan zijn of haar virtuele winkelmandje. Als zij alle producten die ze willen kopen in het winkelmandje hebben gedaan, gaan ze verder naar de pagina betalen.  

 

(Vooraf/achteraf) Afrekenen 

Klanten kunnen in deze fase ervoor kiezen op dit moment te betalen. Dus voordat ze hun product geleverd hebben gekregen. Ze kunnen er ook voor kiezen om achteraf te betalen wanneer de producten geleverd zijn. Voor het kiezen van een optie moet een klant een account hebben en moeten de factuurgegevens en afleveringsplaats gegevens zijn ingevuld. 

 

Order ontvangen 

Orders worden door de verkoopafdeling vastgelegd in het orderbestand. Er kan altijd worden geleverd omdat als een klant meer producten in een winkelmandje doet dan op voorraad is de website dit niet toe laat en een melding geeft van te weinig voorraad aanwezig. Als klanten vooraf hebben betaald wordt wilt ons bedrijf altijd leveren. Als een klant achteraf wil betalen wordt er eerst onderzocht in onze eigen database of deze klant zijn kredietlimiet al heeft bereikt. Als dat zo is dan wordt de order geannuleerd. Als ze hun kredietlimiet nog niet hebben bereikt worden de goederen aan hun geleverd. 

 

Producten uit magazijn halen 

Deze stap valt samen met een fase uit het magazijnproces. Er mogen pas spiegels uit het magazijn worden gehaald als een verkooporder, een kopie verkoopfactuur of een aparte magazijnafgifteopdracht is verkregen. Producten die moeten worden uitgeleverd zullen worden gepickt en er zal een vrachtbrief en paklijst worden opgesteld. De goederen worden daarna klaar gezet voor verzending. 

 

Goederen verzenden 

Nadat de goederen zijn klaargezet voor verzending worden ze door PostNL naar de klant gebracht. Dit gebeurd met een track & trace code zodat wij op de hoogde zijn of de goederen wel of niet zijn ontvangen. 

 

Factureren  

Facturen worden automatisch aangemaakt op basis van de vastgelegde ordergegevens. De factuur wordt tegelijk met de producten verzonden. 

 

Incasseren 

Indien de klant voor achteraf betalen heeft gekozen moet in de gaten worden gehouden of de klant ook daadwerkelijk betaalt. Er wordt gecontroleerd of de klant na het krediettermijn heeft betaalt anders wordt een herinnering gestuurd. De debiteurenadministratie moet de vorderingen op klanten in de gaten houden. Als de debiteur een wanbetaler blijkt te zijn wordt een incassobureau ingehuurd.